بیا با هم...

همه با هم پیش به سوی ظهور

بیا با هم...

همه با هم پیش به سوی ظهور

«اینده از آن متقین است»
متقی باش تا اینده از آن تو باشد

بایگانی

پاسخی قرآنی به نامه موسوی خوئینی ها

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱ ق.ظ


✍️پاسخی برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی به موسوی خویینی ها:


منافقان، مشکلاتی که خود مسبب آن بودند را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند.
🔰همین گروهی که یا در اثر «نفاق» یا در اثر «ضعف ایمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در میان گذاشتند، گاهی پیشنهاد می‌دادند که دفاع بر ما واجب بشود. وقتی که دفاع بر اینها واجب شد، می‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادی! همین گروه، اگر فتح و پیروزی و عزّت و امثال‌ذلک نصیبشان بشود، می‌گویند این نعمتهایی است که از طرف خدا به ما رسیده است و اگر شکست و رنج و بلا و مِحنت و گرانی و قحطی و امثال‌ذلک برسد، براساس تطیّری که رسم آنها بود، می‌گفتند این بدقدمی تویِ پیامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطیّر می‌زدند. یا آنها که به این خرافات معتقد نبودند، می‌گفتند این از سوء مدیریت و ضعف رهبریِ توست، این دوتا حرف را می‌زدند. فرمود:
🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِکَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پیروزی) برسد میگویند از ناحیه خدا است و اگر سیئة (و شکستی) برسد میگویند از ناحیه تو است»(نساء:79)؛ 
به تویِ پیامبر نسبت می‌دهند، مشابه همان کاری که پیروان موسای کلیم داشتند. در سورهٴ مبارکهٴ «اعراف» از وضع پیروان موسای کلیم این‌‌چنین یاد می‌کند، آیه 131 سورهٴ مبارکهٴ «اعراف» این است که: 
🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسَی وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامی که نیکی (و نعمت) به آنها میرسید میگفتند به خاطر خود ماست! ولی موقعی که بدی (و بلا) به آنها میرسید میگفتند از شومی موسی و کسان او است!» 
«تطیّر»؛ بدقدمی، فالِ بدزدن، تشئّم که از طَیران طیر معمولاً اینها این شئومت را به یاد داشتند، اخذ شده است. اینها به موسای کلیم(سلام الله علیه) می‌گفتند در اثر بدقدمی تو و همراهان توست که ما الآن به زحمت افتادیم.
مشابه این معنا را هم مسلمینِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌گفتند. ریشه‌اش هم در سورهٴ مبارکهٴ «بقره» است که ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهای اینها یکی است، طرز تفکّر این کافران و منافقان یکی است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اینها اگر خیری ببینند، می‌گویند از طرف خداست و شرّی ببینند براساس بدقدمی رسول خدا ـ معاذ الله ـ یا براساس ضعف رهبری و مدیریت او تکیه می‌کنند و اسناد می‌دهند. 

 

(جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء)  


@basaer_fi🔸🔸

 

#جنگ_اراده_ها

#زبان_مشکلات

https://twitter.com/mahdijnh

  • مهدی جهانشاهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">